torsdag 23 juli 2009

När mediakomat skingras

Sedan semestern började har jag haft radion avstängd, knappt läst en tidning, gått in för att leva mitt liv och inte världens. Jag har varit i Blekinge och Skåne, träffat familjen och haft besök av Zenteknikern, vi har cyklat, spelat spel, lagat mat, gått på loppis och pratat ... I går kväll kom Kusin Vitamin med ner till Näckrossjön, och vi satt vid lägerelden och pratade till midnatt innan vi kröp ner i sovsäckarna. 


Men nu vill jag veta vad som händer där ute. Sätter på radion och hör en diskussion om sena aborter, och minns att en vän sa något om en debatt beställd av Vatikanen för att ta ifrån kvinnor makten över sina kroppar. Fast jag kan tänka mig andra skäl att diskutera frågan. Å andra sidan kan dessa andra skäl tas som förevändning ... vilket i så fall inte gör diskussionen onödig, bara ännu svårare att föra. 


Och ett flygbolag tänker införa ståplatser – är det inte lite sent för förstaaprilskämt, eller menar de allvar? Ska man sova stående? Jo, de menar allvar, de vill visst att passagerarna ska betala på toa också. 


Piratpartiet ställer upp i kommunalval. Hmm, är det en bra idé, verkligen? Kanske, om folk vet vad de vill göra där. I alla fall vet inte SvD:s Sofia Strandberg vad uttrycket "ligga någon i fatet" betyder: Trots att Piratpartiet håller sig borta från klassiska valfrågor kan de ta plats i kommunpolitiken. Det tror statsvetaren Marie Demker och menar att ett smalt partiprogram kan ligga uppstickaren i fatet. Hon menar alltså att ett smalt partiprogram kan gynna partiet, men meningen betyder motsatsen. 


Färjor krockar, Ipredlagen utvärderas, vad det nu ska betyda? Ingenting om Stockholmsprogrammet, får nog uppsöka andra sidor för det. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar